Elvakin kokemuksia Tekantista
Elvak on perustettu 2009, ja toimimme talotekniikan alalla. Teemme hankekehitystä sekä LVI‑, automaatio- ja sähkösuunnittelua, ja sitten meillä on kiinteistöautomaation ja turva-alan urakointia.
Joskus kauan sitten meillä pyöri sellainen pikkuinen laatikkoserveri, ja yhtäkkiä se oli niin sanotusti kontillaan. Siinähän tuli sitten hätä, kun 25 suunnittelijaa tuli koputtamaan ovelle kysellen, mitä nyt tehdään. Tällaisiin ongelmiin Tekantti on tuonut turvaa ja ammattimaisuutta, eikä toimintamme IT:n osalta ole enää kotikutoista autotallihommaa, jossa niin sanotusti jaloissa pyörii joku serveri.
Alun perin 2018 lähdimme Tekantin kanssa liikkeelle tällaisella tarkastuksella, jossa katsottiin, millä mallilla tietoverkkomme ovat. Silloin Tekantin kanssa laajennettiin tätä palvelua niin, että he alkoivat oikeastaan kokonaan vastata tietotekniikastamme. Tekantin Tapani on oma yhteyshenkilömme, ja voi sanoa, että hän on “meidän Tapanimme”. Meillä on siis suunnitteluliiketoimintaa, jossa on 25 ihmistä töissä tässä Kempeleessä, ja heidän päätyökalunsa on tietokone. He tekevät koko ajan tietokoneella töitä, ja sehän on tärkeää, että se päätyökalu toimii koko ajan. Voimme keskittyä omaan bisnekseemme, ja Tekantti hoitaa meidän IT-asiat. Tekantti on ratkaissut meille kaikki meidän tietotekniikan puolen asiat: tietoturvan, palvelimet, laitteet, kuten läppärit ja niiden tietoturvan.
Meillä on Tekantilta aika montakin eri palvelua. Itse pääpalvelu on Roihu, johon olemme yhdessä katsoneet tietyn tuntimäärän kuukaudessa. Tekantilla on helpdeskpuhelinnumero ja ‑sähköposti, joihin voi olla yhteydessä ongelmatilanteissa. Helpdesk toimii virka-aikana, jolloin yritykset yleensä tarvitsevatkin apua. Siellä on kuitenkin yrittäjämäinen asenne, että jos tarvitsee illalla tai lomalla apua, sitä kyllä saa. Itse asiassa viime kesänä sattuikin niin, että Särkänniemen liput olivat sähköpostissa ja salasana hukassa, ja loma-ajasta huolimatta asia selvitettiin Tekantin helpdeskin kanssa. Arvostan erittäin paljon, että meidän ei tarvitse potkia heitä eteenpäin, vaan he tukevat meitä oma-aloitteisesti. He saattavat esimerkiksi muistuttaa minua, että pitäisi ottaa serveriltä talteen jokin juttu. He ovat oppineet tuntemaan meidät tässä vuosien mittaan todella hyvin. On hyvä, että he tietävät, mitä haluamme ja tarvitsemme. Tämä on sellainen pitkä prosessi, ja pidän hyvänä, että tämä on jatkunut pitkään, koska he ovat oppineet toimintatapamme, ajatusmaailmamme ja ehkä arvommekin: mitä haluamme, millaisia tietokoneita tarvitsemme ja niin edelleen. He osaavat ehdottaa valmiiksi oikeanlaisia laitteita niin, että meidän ei tarvitse kovin paljoa keskustella niistä. Luottamus on korkealla! Aika vähän tulee sellaisia tilanteita, että ”Tekantti pelastaa päivän”. Toki niitäkin on, mutta ne ovat yksittäisiä tietokoneongelmia jonkin yksittäisen työntekijän osalta. Ehkä siinä onkin se juttu, että heidän puolestaan on etukäteen valmisteltu ja varmistettu, ettei isoja hasseja tule. Jos meillä ei serverit toimi, asiakkaamme eivät saa esimerkiksi sähkösuunnitelmia, ja rakennusprojekti voi siksi viivästyä tai tulla ainakin ongelmia, että he joutuvat jostain muualta yhtäkkiä tilaamaan niitä. Suunnitteluliiketoiminnassa on tärkeää, että vaikka olemme tehneet kymmenen vuotta sitten jonkin kohteen, se myös löytyy kymmenen vuoden päästä. Tämä on meille ylpeyden aihe. Ei saa käydä niin, että tietoa menee hukkaan.
Se, mikä Tekantissa vakuutti meidät, oli tarpeeksi hyvä asiantuntijuus ja hyvä asiakaspalvelu. Jos he eivät tiedäkään jotain asiaa, korvaa paljon, että he selvittävät sen. Elvakin visio on olla talotekniikan edelläkävijä, ja Tekantti osaltaan tukee sitä niin, että meillä on laitteet, jotka tukevat visiotamme.
Ehdottomasti voisin suositella Tekanttia omien kokemusteni perusteella! Sieltä saa ystävällistä palvelua. Tekanttilaiset ovat maanläheisiä, ja heistä on tullut jopa kavereita. Kun Tekantti hoitaa it-asiat, yritykset voivat keskittyä omaan bisnekseen ja vaikkapa sen kasvattamiseen. Silloin voi olla turvallisin mielin, että tietoturva-asiat ovat kunnossa, tiedot ovat tallessa ja laitteet toimivat – ja jos eivät toimi, niin sitten ne laitetaan kuntoon. Sellaista palvelua saa Tekantilta!